Hoe leuk is het als je klanten hun reisverhalen delen tijdens hun reis en nu ook achteraf met een super leuk reisverhaal. Deze keer van Demi en Monique Jenner, die met het hele gezin naar Costa Rica zijn geweest afgelopen zomer, omdat dit een van de bestemmingen is die vrij toegankelijk is voor ongevaccineerde! Geen test en geen vaccinatieplicht.

Twee onvergetelijke en heerlijke weken weg; zo hebben wij onze reis naar Costa Rica ervaren. Het land van bestemming stond voor ons al vast. Erica kwam met het goede idee om te gaan hotelhoppen door het land, zodat we veel meer van het land konden zien. Dat is ook zo geweest.

Hier een kleine update, van de vijf in tropen. De vlucht is goed verlopen, en ook bij de doorgang in Costa Rica geen problemen gehad. Bij de autoverhuurder hebben wij ook de mobiele telefoon erbij gehuurd, maar men moet er wel aan denken deze tussen door ook op te laden. We hebben de auto voor 1 week als bijrijder voor Noah afgenomen, en we kregen de tweede week er gratis bij, Noah mag de hele vakantie ook rijden. Hoe attent is dat!!

De volgende ochtend zijn wij om 8:00 uur i.p.v. 8:30 vertrokken zodat wij de boot om 13:00 zouden hebben. En die tijd heb je ook echt nodig, we hebben file gehad en wegwerkzaamheden. En tussendoor 1 of 2 keer gestopt heel kort voor een fotomomentje, half 1 kwamen wij de parkeerplaats voor de boot. En die hebben we gehaald. De boottocht naar de Lodge is prachtig. Voor de rest is hier zoveel te zien, we hebben o.a. kolibries gespot, toekans, leguanen, kleine krokodilletjes, vuurvliegjes. Demi heeft een doodskop aapje gezien, een buidel diertje. Dit allemaal al gezien, zonder een tour te hebben gedaan. Die staan wel voor morgen op de planning, we hebben ons opgeven voor de schildpadden tour. Kortom genoeg te doen en te zien hier.

Waar onze reis begon in een nachtje bijkomen van de jetlag in San José, zijn we de volgende dag doorgereden naar La Pavona, waar we de boot pakten naar het eiland Tortuguero. Omringd bij het hotel door de apen en de luiaards hebben we hier twee toeren gevolgd: een ochtendtour met de boot langs de jungle en een avondtour naar het strand waar vrouwtjesschildpadden hun eitjes komen neerleggen. We hebben in een korte tijd heel veel gezien. Een prachtige jungle, veel diverse vogels, hagedissen en leguanen, kaaimannen en krokodillen en natuurlijk de zeeschildpadden.

Na twee dagen Tortuguero reden we door naar Sarapiqui. Van de stad zelf hebben we amper iets gezien, omdat er genoeg te beleven viel in ons nieuwe hotel. Zo zijn we in het kikkerbos geweest met een gids vanuit het hotel (hij kon ons laten zien waar de kikkers waren), hebben we over een brug over een meer gelopen, waar kaaimannen in het water lagen. En hebben we gekeken bij de vogels en eekhoorns die gevoerd werden.

Onze een na laatste bestemming was La Fortuna, waar we verbleven in een hotel vlakbij de vulkaan Arenal. Het park had gigantisch veel zwembaden. De zwembaden lagen op verschillende hoogtes, waardoor het water op verschillende temperaturen werd verwarmd door de vulkaan. Naast het zwemmen, hebben we ook nog een aantal activiteiten ondernomen. Zo zijn we wezen ziplinen, hebben we gelopen over de hangbruggen (waar je ook een uitzicht had op de vulkaan) en hebben we gezwommen naast een zeventig meter hoge waterval.

De vakantie hebben we afgesloten met wat strand en zee. De laatste week verbleven we namelijk op een plek dichtbij het strand in Punta Leona, maar ook hier ontbraken de dieren niet. De bomen rondom het hotel zaten vol met groepen rode macaw papegaaien en bij het zwembad betrapten we een wasbeer rond de vuilnisbakken. Bovendien brachten we nog een bezoek aan het natuurpark Manuel Antonio voor nog meer diergenot en bekeken we winkels in plaatsen als Jaco en Quepos.

De reis is een aanrader voor ieder die houdt van natuur en die in korte tijd zoveel mogelijk van één land wil zien!