Opeens maak je kennis met Karpathos, geen all-inclusive, geen aquarpark, maar het kleinschalige Astron complex in Pigadia. Lees hier het verhaal van Catharina:

AQUAPARK TURKIJE

Toen de kinderen klein waren gingen we elk jaar op all-inclusive vakantie naar Turkije, omdat het makkelijk en handig was omdat we met kleine kinderen reisden. Het laatste jaar Turkije was in Konakli (vlakbij Side) en dat was niet goed bevallen in verband met de vele dronken Russen.

VAKANTIE NAAR GRIEKENLAND

Het jaar erna kozen we voor Griekenland en zijn we naar Kos geweest, wat een prima vakantie was. Helaas wel veel overlast van dronken Engelsen. Omdat Griekenland ons wel beviel zijn we het jaar daarna naar Kefalonia geweest, ook weer gekozen voor een all inclusive vakantie met aquapark, want ja dat is makkelijk en leuk als je met kinderen reist. Het eiland is prachtig maar de accommodatie belabberd. We moesten iedere dag minimaal 2 x op en neer de steile berg op om naar het aquapark te gaan (want onze dochters wilden glijden) maar het restaurant was weer aan de andere kant van de berg! Hier waren we snel van genezen, ook omdat het eten altijd koud was.

KARPATHOS GRIEKENLAND

Een jaar later hadden we zo iets van we nemen een last minute en zien wel waar het schip strand, op bezoek bij Erica hebben we aangegeven wat onze wensen zijn: zon, zwembad, schoon hotel en de rest is niet zo belangrijk (we zijn niet zo van het strand). Erica is gaan zoeken en komt met Astron op Karpathos en die had een cijfer 8. Wij dachten nou laten we dat dan maar doen, onze dochters waren toen ongeveer 6 en 8 jaar, geen aquapark en geen all inclusive, maar ja, je moet wat.

Op Schiphol kwamen we mensen tegen uit onze straat die ook naar Karpathos gingen en vonden het ook wel spannend. Toen we met de bus naar onze accommodatie (Astron) reden keken we elkaar bedenkelijk aan: hebben we hier goed aan gedaan? Het eiland was dor en zag er niet zo mooi uit en eigenlijk waren we bang dat dit voor de kinderen een aanfluiting zou worden. Eenmaal bij het hotel (half uurtje rijden met de bus) was het een soort van thuis komen, de meiden vroegen gelijk waar de bikini’s waren (amper geslapen) en wilden gelijk zwemmen. Het complex is prachtig met bougainville, kleinschalig opgezet, de mensen op het eiland zijn zo vriendelijk en warm.

KARPATHOS BEZIENSWAARDIGHEDEN

De stad Olympus hebben we bezocht (met kleine kinderen niet echt handig) maar was wel leuk voor ons volwassenen. Ook hebben we nog een boottocht gedaan op de “Sophia my Love”, een houten boot die langs diverse baaien vaart. Super om mee te maken en voor herhaling vatbaar vanwege de vele mooie plekjes. Wij hebben nu nog steeds niet alle mooie plekjes gezien, omdat we geen strandgangers zijn, maar Amobi schijnt ook erg mooi te zijn.

KARPATHOS VAKANTIE

Onze jongste dochter gaat eind augustus ook mee met haar vriend, hij komt hier voor de eerste keer. Na ons eerste jaar op Karpathos heb ik nog voorgesteld aan de meiden en mijn man om ergens anders naar toe te gaan maar dat was uitgesloten, we gaan al 15 jaar naar Karpathos en Astron en ik denk dat dat niet gaat veranderen.  Onze buren uit de straat vonden het helemaal niets vanwege de wind (wij vinden die heerlijk) want als die er niet is dan kan het behoorlijk warm zijn.

Ook een belangrijk voordeel: hier legt niemand ’s ochtends zijn handdoek op een bedje, en doe je dat wel, dan spreken mensen je er op aan als je uren later pas komt! En wat wij heel leuk vinden dat er zoveel repeaters zijn. Het is ieder jaar weer een reünie met veel bij kletsen en borrelen, alleen in 2020 voor het eerst niet, maar gelukkig dit jaar gaan we weer! We kunnen niet wachten, want Karpathos is een mooi eiland met heel vriendelijke mensen, restaurants die allemaal prima zijn en waar geen criminaliteit is. Ooh ja, er is ook geen Lidl en geen Mac Donalds!